Gratis promotie lokaal bedrijf

screenshot van de google zoekpagina met daarop een local box van hg webdesign
22
Aug
2020

Voor lokale ondernemers is het vaak moeilijk om een goede positie te veroveren in de Google zoekresultaten. Een goede manier om je lokale zichtbaarheid te vergroten is via Google My Business. Dit is een gratis service die Google aanbiedt om je bedrijf lokaal beter te profileren.

Je hebt het beslist al eens gezien. De Google Local Box. Dit is het rechterdeel van de Google-zoekpagina waar foto’s, aanbiedingen, reviews, producten etc. van een lokale ondernemer getoond worden. Wat zou het mooi zijn als jouw bedrijf daar ook zou staan?

Hoe te beginnen?

Start met je aan te melden bij Google My Business en claim je eigen bedrijf. Dit is belangrijk anders kom je niet verder! Als je de code,per postkaart, hebt ontvangen van Google vul deze dan in en je kunt van start.

Wat kan er allemaal?

Heel veel eigenlijk. Heb je je bedrijf geclaimd dan is er een hele rij aan mogelijkheden.

1. Creëer een Post.

2. Vul al je bedrijfsgegevens in

3. Beantwoordt reviews

4. Beantwoordt vragen van bezoekers

5. Beheer je producten

6. Welke services bied je allemaal aan?

7. Maak je eigen website (optioneel)

8. Start een betaalde advertentie via Google AdWords

9. Plaats foto’s en video’s

10. En nog veel meer…

Je bedrijfsgegevens.

Dit spreekt eigenlijk voor zichzelf. Vul hier je openingstijden in, een korte algemene beschrijving van je bedrijf, telefoonnummer, etc. in. Probeer hier zo compleet mogelijk in te zijn.

Creëer een post.

Hier kun je je nieuws info kwijt, max. 1000 karakters plus foto’s. Heb je een nieuw product, een service of een dienst aan te bieden? Laatje bezoekers dit dan weten.  Veranderen je de openingstijden of moet je extra corona maatregelen nemen, dan is dit de plek om je bezoekers hierover te informeren.

Welke producten en services bied je aan?

Laat je bezoekers zien welke producten en diensten je allemaal aanbiedt. Kunnen ze bij jou terecht voor waar ze naar op zoek zijn? Laat je bezoekers niet raden wat ze wel en niet kunnen verwachten.

Plaats foto’s en video’s.

Naast het plaatsen van productfoto’s kun je ook foto’s van je team je winkel of je bedrijf tonen. Voor lokale bekendheid is het belangrijk dat mensen kunnen zien met wie en waar ze eventueel mee te maken krijgen. Laat bijvoorbeeld het interieur van je winkel zien via een 360 gr. foto of de buitenkant van je bedrijf. Dit kan de bezoeker een gevoel van herkenning geven.

Geen eigen website.

Heb je geen website dan kun je er in Google My Business één maken. En als je al een website hebt, maak er dan toch nog een aan in Google My Business. Dat kan eenvoudige en snel. Veel zaken worden automatisch voor je ingevuld en je hoeft hier ook niet veel aandacht aan te besteden. Heb je dat gedaan en had je al een website voor je bedrijf, dan ben je klaar. Heb je helemaal nog geen website dan kun je kiezen om deze in Google My Business gemaakte website onder een, door Google bepaalde naam (vanaf €10 per jaar) of onder een zelfgekozen domein te publiceren op het web.  

Laat deze mogelijkheid niet liggen.

Om een goede indruk te krijgen of dit iets voor jou is, ga in Google op zoek naar je concurrenten. Kijk hoe deze in de zoekresultaten worden getoond aan bezoekers en bepaal of dit ook iets voor jou is.  

Zoals je ziet, kun je heel veel doen met Google My Business. Laat deze kans dus niet liggen en ga (of laat) je eigen bedrijf lokaal promoten. Het is voor het overgrote deel gratis, dus daar kan het niet aan liggen.

zoom icon
Plan een ZOOM afspraak