Design 'Uut' de Achterhoek
BLOG

Google ’s uitgebreide resultaten, wat zijn dat?

3
May
2020

Enig idee wat ‘Rich Results’ zijn in Google search? Nee? Waarschijnlijk ziet u ze iedere dag als u aan het zoeken bent met Google, maar bent u er al zo aan gewend geraakt dat ze u niet eens meer opvallen.

Dus wat zijn ‘rich results’ of ‘uitgebreide resultaten’ nu eigenlijk? Als we dit nalezen bij Google dan staat er; ‘uitgebreide resultaten kunnen carrousels, afbeeldingen of andere niet-tekstuele elementen bevatten’.(https://search.google.com/test/rich-results)[caption id="attachment_3927" align="alignnone" width="569"]

google uitgebreide resultaten voorbeeld
Rich Results

Het bovenstaande voorbeeld laat een mooi voorbeeld zien van een ‘uitgebreid resultaat’. Het kost ongeveer 3 uur om deze vanille cupcakes te maken en ze bevatten 165 calorieën. Handige informatie die bedoeld is om u snel en beter te informeren over dat wat u zoekt. Maar waar komt deze informatie nu vandaan? Is dit iets wat Google zelf erbij zoekt of hoe gaat dit nu eigenlijk?

Als eerste; ‘Google verzint geen extra informatie, alle info zal van u moeten komen’. Dus als ik alle info in mijn tekst op de webpagina zet, kan deze in de ‘uitgebreide resultaten’ van Google getoond worden? Nee, helaas. Google is slim, maar nog niet zo slim dat het de context kan begrijpen van alles wat er in een tekst vermeld staat. Daarvoor moet er iets extra’s toegevoegd worden. Dat klinkt ingewikkeld, dus waar gaat het hier om?

Als u het volgende stukje tekst leest, zal u direct duidelijk zijn waar het hier om gaat;

‘zet een beslagkom op een pan met heet water. Klop hierin met de mixer op de laagste stand 4 eieren met 110 g suiker en 1 zakje vanillesuiker"

Maar hoe moet Google nu weten waar het hier gaat om gaat. En waar staan die 110, 4 en 1 nu precies voor? Voor u en mij is dit geen probleem, maar om een computer te leren dat het hier om een recept gaat en dat ‘110’ staat voor het aantal grammen en 4 aangeeft hoeveel eieren nodig zijn is heel lastig.

Zoals gezegd, Google is slim, maar dit is (nog) een stap te ver. Dus hoe lost Google dit probleem nu op? Want er zijn zoekresultaten die deze extra informatie correct laten zien?

Dat gebeurt via een extra stukje code, geplaatst tussen de andere code die nodig is om een websitepagina te kunnen weergeven in een browser. Code die overigens niet zichtbaar is voor u als bezoeker, maar zogezegd ‘achter de schermen’ staat!

Schema.org
Computers kunnen veel, maar om iets te begrijpen uit een heel aanbod aan verschillende informatie is heel lastig, zoals in het bovenstaande voorbeeld. Voor ons is het direct duidelijk dat het om een recept gaat, maar om een computer dit te leren is een heel ander verhaal. Je zou ervoor kunnen kiezen om een (hele) lange lijst aan alternatieve info toe te voegen, dus wat het niet is, maar als je dan iets vergeet op die lijst, klopt het al niet meer! Dus.

We vertellen de computer gewoon waar het om gaat! In dit geval dus om een recept. Je verpakt dit in een speciale stukje code, een schema, en klaar is Kees. Vervolgens gaat dit, onzichtbaar voor de bezoeker, tussen de overige code naar Google. Deze ‘snapt’ nu waar het om gaat en kan het vervolgens tonen in de zoekresultaten.

Ik zal u niet vermoeien met wat Schema.org nu precies is en hoe je deze moet gebruiken, maar u kunt wel heel eenvoudig testen of uw website zo’n schema heeft? U gaat hiervoor naar;https://search.google.com/structured-data/testing-tool/

Vul hier uw website URL in en bekijk of en welke schema’s uw website wel-niet bevatten.[caption id="attachment_3911" align="aligncenter" width="600"]

schema org code snippet
voorbeeld stukje schema code

Samengevat
Computers zijn nog niet echt slim (tot nu toe) en tot die tijd moeten we ze vertellen wat, wat is. In het geval van de ‘uitgebreide resultaten’ door een stukje extra code toe te voegen waarin dit precies wordt aangegeven. Google schijnt erg veel waarde te hechten aan deze extra informatie. Logisch ook, want zo kan relevante informatie direct weergegeven worden in de zoekresultaten. Bezoekers hoeven dan niet eerst naar de webpagina zelf te gaan om te kijken of en waar de info die ze zoeken staat. Heel handig.

Bezit uw website geen, of niet het correcte ‘schema’ en wilt u dat ook uw zoekresultaten verrijkt worden met deze extra info, neem dan contact op met uw websitebouwer!

En voor de ‘doe-het-zelver’, hier enkel handige websites die u verder kunnen helpen.

https://schema.org/https://developers.google.com/search/docs/guides/sd-policieshttps://www.google.com/webmasters/markup-helper/?hl=nlhttps://technicalseo.com/tools/schema-markup-generator/https://www.schemaapp.com/tools/jsonld-schema-generator/https://yoa.st/json/

zoom icon
Plan een ZOOM afspraak
menu