Meer ‘backlinks’ zijn altijd beter?

close up van een stuk gaas in de mist
3
May
2020

Als het over SEO gaat, hoor je al snel de woorden ‘link building’. En voor iedereen die niet bekend is met dit begrip, het gaat hier om het verkrijgen van backlinks naar een website. Want als veel andere websites naar jouw website verwijzen, d.m.v. een link, dan is dit een teken voor Google dat jouw website belangrijk is, dus een hoge positie in de zoekresultaten verdient. Maar is meer altijd beter, klopt dit wel?

Positiebepaling

Een van de methodes waarmee Google bepaalt of een website belangrijk is, is of de bezoekers van deze website ook deze mening zijn toegedaan? En hoe doet Google dat? Door o.a. te kijken of deze bezoekers na een bezoek een link plaatsen op hun eigen website die verwijst naar de bezochte website, of een deel daarvan.

Backlinks

U schrijft een mooi en/of informatief stukje tekst, maakt prachtige foto’s of video’s, geeft voorlichting over een interessant onderwerp of vertelt bezoekers waar ze bepaalde producten of diensten kunnen verkrijgen en plaatst dit op uw website. Wat u wilt, is dat velen uw website bezoeken en/of iets van u gaan kopen. Als uw bijdrage door veel bezoekers als een interessant, informatief en waardevol wordt gezien is de kans groot dat u dit met anderen wilt delen. Dat kan bijvoorbeeld via sociale media, maar ook door naar de bijdrage te verwijzen op een forum of in een blog- of vlog d.m.v. een link. Zijn er heel veel bezoekers die dit doen, dan wordt dit door Google gezien als een belangrijk gegeven in de bepaling of uw bijdrage hoog, laag of helemaal niet getoond moet worden in de zoekresultaten. Het uitgangspunt is dus; ‘meer backlinks zijn beter’? En u raadt het al, het duurde niet lang of hier werd door velen gebruik van gemaakt om websites hoog geplaatst te krijgen in Google. Het ging er dan vaak niet meer om of bezoekers een website belangrijk vonden, maar om het verkrijgen van zoveel mogelijk ‘backlinks’. Door een link naar uw website op zoveel mogelijk andere websites geplaatst te krijgen, steeg deze in positie. Ook al was er misschien niemand die de website ooit daadwerkelijk bezocht had!

LinkFarms

Dit viel op en Google heeft toen een eind gemaakt aan het indexeren van websites wiens enig doel was het plaatsen van links naar andere websites. De z.g. ‘link farms’. Website met honderden pagina’s die alleen maar links bevatten! Was het toen over? Nee. Er werden andere manieren gezocht en gevonden om links geplaatst te krijgen op websites die naar andere websites verwijzen. Een bekend voorbeeld zijn de vele Startpagina’s. Of en in hoeverre deze door Google worden meegenomen in de indexering? Geen idee. Waarschijnlijk worden de gevestigde namen wel meegenomen, was dat niet zo dan hadden deze websites waarschijnlijk al lang niet meer bestaan. Het grote verschil met nu en vroeger is dat Google steeds slimmer is geworden en nu heel goed weet of een link waardevol, of alleen maar gezet is om de positionering te beïnvloeden. Als Google dus ‘weet’ of bepaalde links niets te maken hebben met de inhoud of kwaliteit van uw website wat dan? De kans is groot dat uw website zakt in de positionering. Dus in plaats van dat deze links in uw voordeel werken, gaan ze tegen u werken!

Test uw backlinks

Wel eens gekeken hoeveel ander websites naar uw website verwijzen? Waarschijnlijk niet. Geïnteresseerd? Dan kunt u dit hier testen.

Ahref backlinks checker
Check uw backlinks

Maar hoe weet u nu ‘wat wel’ en ‘wat niet’ een goede en betrouwbare link is? Dat kan lastig zijn, maar als de website van uw lokale bedrijf veel links krijgt uit landen om u heen die nu niet bepaald naast de deur liggen, dan weet u genoeg. Of als er veel links komen van game, porno of gok sites? De kans is groot dat dit niet de linkpartners zijn waar u op zit te wachten! Maar hoe kom je daar nu vanaf?

Google disavow tool

Speciaal voor dit soort taken heeft Google de ‘disavow tool’ ontwikkeld. Als u hier meer over wilt weten en er zelf mee aan de slag wilt gaan, lees dan hier verder. Via deze tool kunt u een Excel bestand uploaden met alle websiteadressen waarvan u wilt dat ze niet meer naar uw website verwijzen. Heeft uw website veel slechte ‘backlinks’ dan kan u positie zelfs weer stijgen als Google weet dat u niet zelf achter al deze aanvragen zit. Je kunt ook proberen om de webmaster van een bepaalde website zelf te benaderen en ze vragen of ze de link willen verwijderen, maar dit is bijna altijd verspilde moeite. Zijn meer 'backlinks' altijd beter? Nee. In bepaalde gevallen kan het er zelfs voor zorgen dat uw website zakt in de Google zoekresultaten. Misschien goed hier eens naar te (laten) kijken?

zoom icon
Plan een ZOOM afspraak