Design 'Uut' de Achterhoek
BLOG

Mkb’er en geen tijd voor je website?

mobiele telefoon met routeplanner op het scherm
3
May
2020

Wat doet een lokale ondernemer, die het al druk genoeg heeft met zijn bedrijf, als zijn website het lokaal niet goed doet in de zoekmachines? Of helemaal niet gevonden wordt? Als je snel iets wilt weten over ‘ranking in Google’ en verder niets, lees dan alleen de volgende regels om te weten of je op de goede weg bent.

Alleen als je website door Google gezien wordt als een autoriteit en interessante, informatieve en waardevolle informatie bevat voor bezoekers zal deze hoog in de ranking geplaatst worden. Valt je website hier niet onder en je sta je toch hoog?  Dan worden er allerlei trucs toegepast. Trucs die je uiteindelijk zullen opbreken, omdat je website uit de zoekresultaten geschrapt zal worden. Dat kan even duren, maar de dag komt zeker.

Voor iedereen die wat dieper in de materie wil duiken nu het wat uitgebreidere verhaal!

Wil je dat je website het goed gaat doen in Google, dan zul je er serieus mee aan de bak moeten. Wil je dat niet of heb je daar geen tijd voor, geef er dan ook geen geld aan uit. Dan is het zinloos en zonde van je tijd en geld.

Je wordt tenslotte ook geen topatleet door af en toe een beetje te joggen. Want de concurrentie is hoog en posities zijn belangrijk. Tenslotte gaan de meeste kliks naar de eerste drie posities en moet de rest het doen met een enkele bezoeker.  

Dus wat moet je doen om hoog te scoren in Google?

Je zult tijd moeten vrij maken voor het verbeteren van de website. Nieuwe teksten gaan schrijven en onderzoek doen naar wat je potentiële klanten bezighoudt en interesseert. Je gaat de markt analyseren en de laatste trends en Google volgen om te kijken wat men nu weer bedacht heeft?

Heb je daar de tijd voor of ben je ook één van die lokale ondernemers die al blij als zij als ze hun bedrijf overeind kunnen houden in het dagelijkse gevecht om de klant en de spaarzame vrij tijd liever spenderen aan gezin, relatie of hobby’s.

Maar mijn website dan? Hoe krijg ik die toch een beetje op de kaart? Je kunt beslissen om de boel de boel te laten, gewoon niets te doen en te kijken wat er gebeurt. Of je besluit voor een radicalere oplossing, geen website. Maar dat laatste is voor de meesten toch een stap te ver. Je hebt tenslotte tijd en geld gestoken in die website en dat gooi je niet zomaar weg.

Niet iets wat u wilt?

Wel eens van zoekmachine optimalisatie gehoord (SEO)? Van die ‘handige jongens en meisjes’ die met een paar simpele trucs je website zomaar kunnen laten stijgen in de Google ranking. Wie weet is dat wel iets? En als dit niet te veel kost? Waarom niet. Want wie niet waagt, wie niet wint!

Op zoek naar iemand of een bedrijf die deze dienst voor u opknapt is snel gevonden. Meestal vindt je de duurdere bedrijfjes het eerst, die weten tenslotte wat ze doen. Daarna komen de wat mindere goden.

Na enig informeren kom je er echter al snel achter dat optimalisatie niet goedkoop is. Sterker nog, het kan echt kostbaar zijn. Honderden euro’s, of nog meer per maand voor een contract dat minimaal een half jaar moet lopen is geen uitzondering. Daar gaat je winst!  

Dan toch maar even verder gezocht dan.

Dan zie je iets dat je wel aanspreekt:

  • Snel resultaat
  • Je website hoger in Google dan je directe concurrenten
  • Meer bezoekers etc.

En de prijs? Die is heel betaalbaar. Dus waarom dat niet geprobeerd?

Nu wil ik je niet lastigvallen met alle ‘ins en outs’ over hoe Google bepaalt wat wel en niet hoog komt te staan in zijn ranking, maar als je ‘snel’ en ‘hoog’ hoort is voorzichtigheid geboden.

Er zijn websites die snel, hoog weergeven worden in Google, maar dat is wel de uitzondering. Daarvoor moet je al een heel unieke dienst aanbieden, product verkopen of over informatie beschikt waar heel Nederland op zit te wachten. En dan maakt het ook niet uit dat uw website er uitziet als iets uit de vorige eeuw, technische mankementen vertoont (mits niet te gek natuurlijk) of een paar trucs toepast.

Als Google ziet dat je via de website een veel gewilde en/of gevraagde dienst, product of informatie aanbiedt, waar heel veel mensen naar op zoek zijn, kan het snel gaan!

Kan jouw bedrijf zo’n product, dienst of informatie aanbieden, dan hoef je je over optimalisatie ook niet veel gedachten te maken. Je komt er wel.

Is dit de oplossing?

U hebt beslist als een gehoord van ‘zoekwoorden’ en dat als je deze goed toepast (SEO) alles goed komt? Of dat als er maar genoeg andere websites naar jouw website linken, je snel zal stijgen in Google! Of dat er misschien een ‘paar’ pagina’s bij moeten zodat uw website wat meer ‘body’ krijgt. Allemaal methodes die aangeraden worden en soms ook werken, mits goed gedaan.

Dit kan het moment zijn om een paar slimme jongens en meiden in te huren die dat eens eventjes netjes voor je gaan regelen?

Die kunnen er dan voor zorgen dat jouw website binnen de kortste keren flink zal stijgen en veel mensen je gaan vinden op het internet! Mooi toch?

Tot het moment dat het mis gaat en je website plotseling niet meer terug te vinden is in de zoekresultaten. Dan zijn deze jongens en meisjes iets te slim bezig geweest en zit jij met de gebakken peren. Want nu ben je helemaal niet meer te vinden!

Zoekmachine manipulatie.

Er zijn en waren veel methodes om zoekmachines te manipuleren. Ook vandaag de dag worden er nog allerlei trucs toegepast om websites hoog te laten scoren terwijl ze daar kwalitatief of qua autoriteit helemaal niet thuishoren.

Zo kwam ik laatst nog een website tegen die qua design en inhoud het beste te omschrijven was als iets uit de beginjaren van het internet. Maar toch mooi op plek 4 voor een gewild ‘keyword’. Dan vraag je je toch af; ‘hoe kan dit’?

Want je hoort toch steeds dat Google zo knap is en precies weet wanneer iemand de zaak probeert te manipuleren? Was dat maar waar, de praktijk is helaas wat weerbarstiger.    

Deze website had haar hoge ranking namelijk niet de danken aan het feit dat ze bijzonder informatief was, of dat gezaghebbend was op haar gebied, maar aan het enorme aantal backlinks en het aantal pagina’s. Het had in de ogen van Google dus een hoge autoriteit want veel andere websites verwezen naar deze site met veel inhoud.

De backlinks waren bijna allemaal van andere onbelangrijke websites en het aantal pagina's was kunstmatig verhoogd. Zo had bijvoorbeeld ieder plaats in Nederland zijn eigen pagina over hetzelfde onderwerp. Dit kan tijdelijk voor een goede positie in Google zorgen, maar meestal duurt dit niet lang voordat Google ingrijpt. En bent je eenmaal de klos is het heel lastig om Google weer op andere gedachten te krijgen en je website weer te vertrouwen.  

Bent u dus een lokale ondernemer en u wilt beter gaan presteren in Google dan is dit niet de methode.

Wat dan wel?

Wat geldt voor websites die lokaal beter willen scoren geldt voor alle websites. Je zult je bezoekers een website moeten voorschotelen met  informatieve, originele en vakkundige inhoud en dat is voor iedereen een hele uitdaging.  

Wil je echter goed scoren dan zul je deze uitdaging moeten aangaan. Het lichtpuntje hierin is dat je om lokaal te scoren de concurrentie vele malen minder is.  

Tips.

  • Concentreer je in het begin alleen op je eigen woonplaats of werkgebied. Wordt eerst bekend in je eigen omgeving voordat je verder gaat. Zorg dat je lokaal op één komt te staan de rest komt later.
  • Zorg voor een goede 'wie ben ik' pagina. Lokaal ondernemen is een kwestie van vertrouwen krijgen. Laat dus zien wie je bent, wat en waarom je doet wat je doet en waar je goed in bent.
  • Heb je quotes van klanten, gebruik die dan.
  • Heb je vaste lokale klanten, plaats dan een mooie link naar deze bedrijven. Google ziet dan dat je lokaal actief bent.
  • Sponsor lokale verenigingen of evenementen (vergeet de link niet) en/of plaats lokaal actuele nieuwsberichten over jouw vakgebied of dienst op je website.
  • Bedrijfsvermelding. Maak een bedrijfsprofiel aan bij 'Google Mijn Bedrijf'.  Zo bent u ook makkelijk te vinden via Google maps in uw werk- of woonplaats.
  • Start een blog, maar alleen als u hier veel tijd voor kunt uittrekken en leuk en informatief kunt schrijven over uw vakgebied.
  • Plaats foto's en video's van uzelf, uw bedrijf en het werk dat u doet op de website.
  • Presenteer uzelf via social media zoals Facebook als u daar tijd voor hebt en het leuk vindt. Geen tijd of is social media niet 'uw ding', niet doen.  
  • Vermeld de openingstijden op je website en maak van je telefoonnummer een knop waarmee je direct (mobiele telefoon) kunt bellen.
  • Registreer je bezoekers via Google Analytics (denk ook aan de AVG - Algemene Verordening Gegevensbescherming)
  • En natuurlijk een 'https' url en een snelle website.  

Samengevat.

Zorg voor een verzorgde, moderne website met veel interessante info en wetenswaardigheden. Potentiële klanten zullen uw dan vanzelf gaan zoeken en vinden!

Wees actueel en laat zien dat je lokaal actief bent en houdt al die 'handige' jongens en meisjes buiten de deur. Die gaan bijna altijd voor snelle resultaten die u op termijn alleen maar geld kosten en niets opleveren.  

zoom icon
Plan een ZOOM afspraak
menu