Hoe kom je hoger
in Google?

Veel mensen stellen zich de vraag: "Hoe kan ik mijn website hoger laten ranken in Google?" Het antwoord op deze vraag is eigenlijk vrij simpel. Als je website niet interessant genoeg is voor Google, dan zal het niet hoog scoren in de zoekresultaten. Google heeft namelijk geconstateerd dat de inhoud van je website niet uniek genoeg is en vergelijkbaar is met die van vele andere websites over hetzelfde onderwerp. Hierdoor valt jouw website niet op en is het niet interessant voor Google om te tonen aan de gebruikers.

Hoewel handige zoekwoorden of slimme linkbuilding technieken op korte termijn kunnen helpen, zal dit op de lange termijn niet effectief zijn. Als je wilt dat jouw website hoger gaat ranken in Google, dan moet je nadenken over wat jouw website, product of dienst zo bijzonder maakt. Zelfs als je hetzelfde product of dezelfde dienst aanbiedt als anderen, dan zijn er altijd manieren om jezelf te onderscheiden. Denk aan zaken zoals snelle levering, mooie verpakking, uitstekende klantenservice of een uniek aanbod.

Zorg ervoor dat je deze elementen waarmaakt en niet alleen een leuke verpakking biedt zonder verdere toegevoegde waarde. Alleen dan zal jouw website interessant genoeg zijn voor Google om hoog te ranken in de zoekresultaten.

Verbeter je vindbaarheid!

Worden mijn pagina's al gevonden?

Wil jij je vindbaarheid verbeteren? Dan is het natuurlijk belangrijk om te weten hoe jouw website het momenteel doet in zoekmachines. Misschien doen sommige pagina's het al heel goed, maar dat weet je pas als je weet op welke zoekwoorden ze worden gevonden en wat hun huidige positie is in de zoekmachines. Maar hoe pak je dit aan? Als je zoekt naar 'zoekmachine optimalisatie' op Google, krijg je een overvloed aan websites met handleidingen, tips, tools en meer te zien.

Maar hoe vind je nu de beste oplossing voor jouw website? Moet je de snelheid verbeteren? Gebruik je wel de juiste zoekwoorden? Is de opbouw van de pagina's correct? Is de inhoud interessant voor bezoekers en zijn er links van en naar jouw website?

Er komt dus heel wat kijken bij het verbeteren van je vindbaarheid. Maar het is zeker de moeite waard om hier aandacht aan te besteden, zodat jouw website beter gevonden wordt door potentiële bezoekers en klanten.

Waarom heeft mijn website zo weinig bezoekers?

Als je je afvraagt waarom je website zo weinig bezoekers heeft, dan moet ik direct met de deur in huis vallen. Vergelijk het uiterlijk van jouw website eens met andere websites. Wat denk je dan? Zijn er enkele of geen websites die er beter uitzien? Of doet jouw website niet onder voor veel andere sites? Als het antwoord 1 of 2 is, dan zit het waarschijnlijk wel goed met de 'verpakking' van jouw website. Maar als het antwoord 3 is, dan is er werk aan de winkel.

Je website moet er ook aantrekkelijk uitzien voor jouw bezoekers. Confronteer je bezoekers niet met een website die doet denken aan een ver verleden, vreselijk rommelig en/of onoverzichtelijk is, of qua opmaak totaal niet past bij het type bedrijf dat je hebt. Kortom, een website die jouw bezoekers niet aanspreekt, zal minder bezoekers trekken.

Dus zorg ervoor dat jouw website er aantrekkelijk uitziet en past bij het type bedrijf dat je hebt. Zo zul je meer bezoekers trekken en mogelijk ook meer succes behalen met jouw website.

Wat als ik al een aansprekende website heb?

Oké, je website heeft een goede uitstraling, maar is dit voldoende? Je bent op de goede weg, maar om je website hoger te krijgen moet er nog wat gebeuren.

Een slecht product dat goed is verpakt zal op korte termijn misschien bezoekers genereren, maar je bezoekers komen er al gauw achter dat dit toch niet datgene is wat ze zochten.

Als je website erg traag is, niet is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, een navigatie heeft die rommelig of onduidelijk is, teksten en afbeeldingen bevat die niet informatief zijn, of de bezoeker verwarren, zal deze al snel afhaken en niet terug komen.

Conclusie: Een website die aanspreekt moet ook technisch goed in elkaar steken.

De juiste uitstraling en technisch oké. Wat nu?

Zit ik nu goed, of moet er nog meer gebeuren? Uw website zal beslist bezoekers trekken, de vraag is alleen, zijn dit de bezoekers die u wilt en zijn het de aantallen die u voor ogen had?

Als u website ook een webshop is waar men producten kan bestellen, nieuwe klanten u kunnen bellen, mailen of als ze zich willen abonneren op uw nieuwsbrief, om daarna zaken met u doen, dan is het antwoord nee!

Een technisch goede website, met de juiste uitstraling, één die bezoekers aanspreekt en uitnodigend tot actie, is de belangrijke eerste stap, maar er moet nog meer gebeuren.

Wat kan-moet ik nog meer doen? Mits u geen betaalde advertenties plaatst op Google of ergens anders, die verwijzen naar uw website, zal het overgrote deel van uw bezoekers u vinden door gebruik te maken van een zoekmachine zoals Google.

Uw bezoekers tikken het woord of de woorden in hun zoekmachine van keuze, Google, Bing of Yahoo waarvan ze denken dat hun het gewenste resultaat zal laten zien. En hier begint het avontuur!

Wat uw bezoekers intypen in de zoekmachine, om zo op uw website terecht te komen, weten we niet vooraf. We kunnen erna naar gokken (waar we ook mee starten als we een nieuwe website starten) en dat kan kloppen, maar we kunnen er ook compleet naast zitten.

Data verzamelen en analyseren?

Daarom starten we met het verzamelen (Google Analytics) van data van de bezoekers van je website. Deze data worden daarna geanalyseerd om ze vervolgens te testen, gebaseerd op de verzamelde data, of onze aannames correct zijn.

Dit kan wat verwarrend zijn, dus hier een voorbeeld hoe het in zijn werk gaat.

Als er (nog) geen data beschikbaar is, omdat uw pas een nieuwe website gestart bent of omdat er geen data verzameld is in het verleden, gaan we samen bedenken welke woorden bezoekers zouden kunnen intypen in Google.

Vervolgens kijken we op het internet, met speciale tools, of de door ons gekozen woord(en) geschikt zijn om mee te starten. Heb je al data, kijken we of de gekozen zoekwoorden al gevonden worden door Google en zo hoe deze het doen in de ‘ranking’. Het kan goed zijn dat bepaalde zoekwoorden het al goed doen en ergens op de eerste pagina staan, terwijl anderen helemaal niet of ergens achteraan staan.

Naast het hebben van de juiste zoekwoorden, is ook de plek hiervan op de webpagina en hoe vaak ze waar op de pagina voorkomen van belang.

Kortom er komt een hoop bij kijken om uw website hoger in Google geplaatst te krijgen.

Enkele SEO-misverstanden

  • SEO is een eenmalig gebeuren. Posities in Google zijn een moment opname, morgen kan het alweer anders zijn. De concurrentie zit namelijk niet stil!
  • Garanties t.a.v. plaatsing en bezoekers. Als iemand je dit beloofd kun je ervan uit gaan dat je te maken hebt met een partij die niet weet hoe SEO werkt, of alleen achter je geldt aan is.
  • Veel extra bezoekers zijn veel extra klanten! Dat kan, maar dat hoeft niet. Je website kan veel bezoekers trekken, maar wat als het overgrote deel op zoek was naar heel iets anders? Of ben je in zee gegaan met een partij die het niet zo nauw neemt met de regels van SEO? Je website loopt dan het risico door Google uit de zoekresultaten geschrapt of teruggezet te worden!
  • SEO kost alleen maar geld. Zoekmachine optimalisatie kan kostbaar zijn, maar kan je omzet ook flink doen laten stijgen. Als je door SEO meer klanten krijgt, die je voor je diensten of producten betalen, is het zeker de moeite waard. Hoeveel je kunt uitgeven bepaal je aan hand van de data die je verzameld hebt.

Voorbeeld: Je website heeft elke maand zo rond de 1000 bezoekers en van die bezoekers kopen er ongeveer 100 een dienst of product via de website. Stel je winstpercentage is €50,- per klant, dan zijn de verdiensten 100 x €50,- = €5000,- per maand.

Wat nu als je, door het toepassen van SEO, je er 1000 bezoekers per maand bij zou krijgen en dat ook hier 100 personen iets bij u zouden kopen. Dan verdien je elke maand dus €5000,- meer! Stel dat je hiervoor elke maand €500,- zou uitgeven aan SEO? Dan verdien je met SEO €9500,- per maand en zonder €5000,-!

Met Google AdWords gelijk bovenaan de pagina

Klopt, als je maar genoeg betaald en blijft betalen. De zoekwoorden, de woorden waarmee je gevonden wilt worden, binnen AdWords worden namelijk in ‘real time’ verhandeld op een beurs.

Stel je biedt 1 euro voor een zoekwoord en de concurrent 1,10 dan is de kans groot dat deze bovenaan staat in de zoekresultaten. Nu is de prijs van een zoekwoord alleen niet doorslaggevend, maar als je ervan uitgaat dat de concurrent ook weet hoe AdWords werkt dan is dit realiteit. Dus zolang je genoeg betaald en blijft betalen is er niets aan de hand.

Dit is dan ook het grootste verschil met SEO. Voor SEO betaalt je natuurlijk ook, maar als je stopt blijft je wel zichtbaar in de zoekresultaten. Een goede positie via SEO blijft vaak voor langere tijd zichtbaar. SEO duurt langer, soms wel maanden, maar het effect is ook langdurig.

Wilt je resultaten boeken op de korte termijn, je hebt bijvoorbeeld een product of dienst in de aanbieding of wilt een nieuw product-dienst op de markt brengen, dan is AdWords zeker een goede methode.

Wat hebt je aan een website die niet of slecht gevonden wordt? Het is een beetje als een kunstwerk op zolder. Jij en een paar familieleden weten waar het staat, maar de rest? Maak het zichtbaar, hang het op een plek waar het gezien mag worden!

Hans