stappenplan

Mijn bedrijf in Google

Voor veel kleine lokale ondernemers is Google niet echt interessant. Het is moeilijk om je bedrijf hoog geplaatst te krijgen in Google en als dat al lukt zijn de kosten vaak hoog. Dus niet erg aantrekkelijk allemaal. En wie dan toch wat wil geeft liever geld uit aan Facebook-advertenties, Google Ads etc. En dat is jammer, want je kunt ook gratis adverteren op Google. En het mooie is, je hoeft er niet eens een website voor te hebben!

Dus waarom veel geld uitgeven als je ook gratis kunt adverteren via Google My Business (GMB)!

Hoe werkt dit?

Zoals je weet zoeken mensen steeds meer via hun mobiele telefoon naar een product of dienst. En wat zien ze dan het eerst op hun scherm? De Local Pack!

De Local Pack

een mobiel local pack screenshot bakker in winterswijk
Stel je loopt door Winterswijk en hebt zin aan een broodje. Je pakt je mobiel en tikt als zoekopdracht in; ‘broodje eten Winterswijk’. Wat je dan te zien krijgt zie je hierboven. De eerste ondernemer die verschijnt in de Local Pack is ‘het Duitse Bakkertje’. De kans dat de zoeker daarna ook deze ondernemer bezoekt om daar een broodje te gaan eten is groot.

Het Duitse bakkertje doet het dus goed, maar wat als jij ook heerlijke broodjes verkoopt maar niet voorkomt in de top 3 van deze Local Pack? Heel simpel, je loopt veel potentiële klanten mis.

Claim je account

Maar waar komt deze ‘Local Pack’ nu eigenlijk vandaan? Om een plekje te kunnen veroveren in deze Local Pack moet je een Google Mijn Bedrijf (GMB) account hebben voor je bedrijf.

Maar daar ben je er niet mee. Als eerste moet je je account gaan claimen. Dit doe je omdat iedereen een account kan openen en Google zeker wil weten dat jij de eigenaar bent en niet één of andere lolbroek. Ze sturen daarom een kaartje naar het adres dat je hebt opgegeven als je bedrijfsadres met daarop een code. Die code vul je daarna in je GMB-account in en klaar is Kees.

Pas daarna kun je verder! Vul dan je bedrijfsgegevens zo goed mogelijk in, plaats foto’s en schrijf regelmatig een post. Maak je eigen Q&A aan (stel jezelf vragen en beantwoord die) en start met het verzamelen van Google reviews.

Heb je interessante aanbiedingen, plaats je mooie foto’s, krijg je positieve reviews en houd je je klanten op de hoogte van al je nieuwe producten of diensten? Dan is de kans groot dat ook jouw bedrijf in de top drie van de Local Pack zal verschijnen.

Dus als deze klant de volgende keer op zoek gaat naar; ‘broodje eten Winterswijk’ is de kans groot dat jouw bedrijf zal verschijnen in de Local Pack en jij deze klant mag helpen.
Hierboven zie je de zoekresultaten voor 'broodje eten Winterswijk', maar nu is het avond en kijk ik via Google Maps. Omdat het Duitse Bakkertje dicht is zie ik nu andere resultaten, zaken die wel open zijn. Want Google wil je niet naar een zaak sturen die dicht is!

Zo zie je dat Google heel goed probeert in te schatten waar je naar op zoek bent, overal en altijd. Speel je hier op in, is de kans groot dat je bedrijf ook in het Local Pack zal verschijnen. Daarnaast is adverteren en je eigen bedrijf promoten ook nog eens geheel gratis in GMB.

Lokaal zichtbaar - live gemeten

En wil je precies weten hoe je 'zoekwoorden' nu, op dit moment, lokaal presteren in Google Maps dan kun je dat ook meten. In het plaatje hieronder zie je de lokale positie van het zoekwoord 'webdesign' in Google Maps. Gemeten in een straal van 1 km van mijn bedrijf zie je dat ik scoor voor positie 1 en wat verder weg voor positie 2 en 3.

Dit is belangrijk als je in een gebied zit waar je concurrenten ook actief zijn. Stel je serveert koffie in je zaak gevestigd in het centrum of winkelgebied. Dan heb je algauw meerdere concurrenten die zich op dezelfde klant concentreren. Dan wil je juist in dit gebied goed scoren voor je zoekwoorden. Hiermee kun je dit controleren en eventueel actie ondernemen.

Geïnteresseerd of nieuwsgierig hoe jij presteert voor je zoekwoorden bij jouw in de buurt? Neem dan contact met mij op.

Heb je hier zelf geen tijd voor, of wil je dit niet allemaal zelf doen? Neem dan contact met me op. Wie weet kan ik je verder helpen.
Ook een GMB account is geen eenmalige gebeurtenis. Wil je blijven scoren in Google dan zul je actief bezig moeten blijven met je GMB account!
zoom icon
Plan een ZOOM afspraak