illustratie van een robot met naast zich twee laptops

AI-generatie en Google: hoogwaardige content wordt beloond

9
Apr
2023
update-
Leestijd ongeveer 0 minuten.

Waar gaat deze blog over?

Er gaan veel indianenverhalen rond over wel of niet indexeren van AI-content in Google. De waarheid is;

'Hoogwaardige content wordt beloond, ongeacht hoe deze is geproduceerd'.

Dit was te lezen in de blog op Google Search Central van februari 2023. Gebruik je dus AI voor het creëren van content, dan zal deze niet negatief beoordeeld worden, puur op het feit dat deze AI-content is. Want Google zegt zelf in deze blog:

'Bij Google geloven we al geruime tijd in het potentieel van AI om onze capaciteit te verbeteren om waardevolle informatie te verschaffen'.

Google beloont hoogwaardige inhoud, ongeacht hoe deze wordt geproduceerd.

Google's rangschikkingssystemen zijn erop gericht om originele, hoogwaardige inhoud te belonen die de kwaliteiten van E-E-A-T (expertise, ervaring, autoriteit en betrouwbaarheid) laat zien. Wil je hier meer over weten ga dan naar de pagina; Hoe Zoeken Werkt.


De focus op de kwaliteit van inhoud, in plaats van hoe de inhoud wordt geproduceerd, is een nuttige leidraad die Google al jaren helpt om betrouwbare, kwalitatieve resultaten te presenteren aan de 'zoekers'.

Bijvoorbeeld, zo'n 10 jaar geleden waren er begrijpelijke zorgen over een toename van het massaal geproduceerde door mensen gegenereerde inhoud. Niemand zou het redelijk hebben gevonden als Google in reactie daarop alle door mensen gegenereerde inhoud zou zijn gaan verbieden. In plaats daarvan zijn de systemen verbetert die kwaliteitsinhoud belonen.

Het belonen van kwaliteitsinhoud is sinds het begin van Google een kernwaarde. Dit gaat vandaag de dag verder, inclusief het rangschikkingssystemen die betrouwbare informatie naar voren brengt en het behulpzame inhoudssysteem. Het behulpzame inhoudssysteem werd vorig jaar geïntroduceerd om beter te waarborgen dat gebruikers, die zoeken, inhoud te zien krijgen die voornamelijk voor mensen is gemaakt, in plaats van voor zoekresultaten.

Hoe automatisering behulpzame inhoud kan creëren.

Verder wordt er besproken hoe automatisering, inclusief kunstmatige intelligentie kan bijdragen tot het creëren van nuttige inhoud. Hoewel automatisering soms wordt ingezet om zoekresultaten te manipuleren, wat in strijd is met het spambeleid van Google, kent het ook veel positieve toepassingen. Niet alle automatisering is namelijk spam. Zo wordt ook veel nuttige inhoud met automatisering gegenereerd, zoals sportuitslagen, weersvoorspellingen en transcripties.

AI kan nieuwe niveaus van expressie en creativiteit ontsluiten en een essentieel hulpmiddel kan zijn om mensen te helpen geweldige inhoud voor het web te creëren. Het is echter wel belangrijk dat deze nieuwe technologieën op een verantwoorde manier wordt ingezet en dat tegelijkertijd een hoge norm wordt gehandhaafd voor de verstrekte informatie.

Het advies voor makers die AI-generatie overwegen.

Het advies voor makers, die overwegen om AI gegenereerde content te gebruiken,  is te  streven naar het produceren van originele, hoogwaardige, op mensen gerichte inhoud, die de kwaliteiten van E-E-A-T weerspiegelt.

Wil je meer te weten te komen over het concept van E-E-A-T bezoek dan de  hulppagina over het creëren van nuttige, betrouwbare, op mensen gerichte inhoud. De pagina is bijgewerkt over het denken in termen van Wie, Hoe en Waarom met betrekking tot de manier waarop inhoud wordt geproduceerd.


Het op deze manier evalueren van je inhoud, of je nu AI-gegenereerde inhoud gebruikt of niet, helpt je op koers te blijven met de systemen van Google.

FAQ

Blog overzicht