Waar gaat deze blog over?
Misschien is het je nooit opgevallen, maar iedere mail die je krijgt via een contactformulier van de Webflow website bevat een unsubscribe link.
Als deze link geklikt wordt, per ongeluk of bewust, wordt alle mail geblokkeerd. Je ontvangt vanaf dat moment geen mails meer naar je eigen inbox.
Voorbeeld 1.
Je krijgt van iemand een reactie via het contactformulier op je website. Dit bericht wordt vervolgens netjes doorgestuurd naar je eigen inbox. Onderaan de mail staat dan de volgende link:
Mocht je deze link klikken, dan wordt vanaf dat moment de mail naar de afzender van deze mail geblokkeerd. Je blokkeert als het ware jezelf van verdere mails van je website. Je krijgt hier geen bericht van en ook in de backend van Webflow is niets te vinden wat hier op wijst. Je hebt dus geen idee dat er vanaf dat moment een blokkade is opgeworpen. Heel slordig allemaal.
Dit probleem zal niet zo gauw optreden, omdat de meeste mensen deze link niet zullen klikken. Want wie blokkeert er nu al mail van zijn eigen website?
Mocht je hier toch per ongeluk op geklikt hebben dan rest je niets anders dan contact op te nemen met de helpdesk van Webflow.
Die kunnen deze blokkade opheffen, zodat mail weer doorkomt.
Voorbeeld 2.
Je krijgt een mail binnen en je stuurt deze door. Maakt niet uit naar wie. De ontvanger van deze mail ziet de mail en klikt op de unsubscribe link. Vanaf dat moment is de mail naar jouw e-mail adres geblokkeerd zonder dat je dit in de gaten hebt. Heel vervelend allemaal.
Oplossingen.
- Mocht je per ongeluk zelf de unsubscribe link geklikt hebben, neem dan direct contact op met de helpdesk en vraag om een deblokkering van je mailadres.
- Stuur nooit mails, die jij ontvangt via een formulier op je website, ongewijzigd door! Wil je dit toch, verwijder dan eerste de unsubscribe link onderaan het bericht.
- Vul een extra e-mailadres in onder 'Forms' - ' Send form submissions to: ', krijg je wel dubbele mails, maar mis je niet gauw iets.
- Wil je dit allemaal niet, maak dan gebruik van een derden dienst zoals Jotform. Zo ga je helemaal om Webflow heen en heb je dit probleem niet. Vaak zijn dit diensten waar je voor moet betalen, dus niet gratis!
Dit is een probleem dat al langer speelt en Webflow weet ervan. Zij verschuilen zich echter achter de GDPR wetgeving die eist dat ontvangers zich moeten kunnen afmelden van mail zendingen.
Wellicht is dit het geval, maar als accounthouder zou je toch minimaal een bericht van Webflow moeten ontvangen als je eigen mailaccount geblokkeerd is, of niet?
Hoe dan ook, mocht je plotseling geen mail meer ontvangen via je website formulieren, dan is dit iets om in het achterhoofd te houden als mogelijke oorzaak.