Design 'Uut' de Achterhoek
BLOG

Hoge positie in Google, dus onbetrouwbaar?

close up van de google zoekpagina op een smartphone
3
May
2020

Heb je veel tijd, geld en energie gestopt om je website hoog geplaatst te krijgen in Google, lees je in de krant het volgende: ''Loodgietersbedrijven die hoog in de zoekresultaten van Google naar boven komen kun je maar beter vermijden'! (Gelderlander 28-08-2019)

Dit bericht, afkomstig van de Consumentenbond, gaat over de praktijken van louche loodgietersbedrijven die het niet zo nauw nemen en hun klanten vaak hoge bedragen vragen voor ondermaatse werkzaamheden. Natuurlijk is het goed dat dit aan de kaak gesteld wordt, maar hier wordt een algemeen beeld geschetst dat een hoge positie gelijk staat met louche en onbetrouwbaar! Er wordt nog wel melding gemaakt van het feit dat het vaak om tussenpersonen gaat, maar hoe moet ik dat als gewone surfer van het web nu weten?

In het bericht staan de volgende ‘onbetrouwbare’ bedrijven;

  • ontstoppings-service24
  • h-wander
  • ontstoppingsR-ss
  • erkende-loodgieter
  • de-jong-ontstopping

ontstoppings-service24
Wie op zoek gaat naar een website met dit adres zal niets vinden! Ook niet met .com, .net etc. Wie wil kan deze domeinnaam zelf registreren. Ook ontstoppingsservice24.nl is vrij net als ontstoppingsservice-24.nl! Mocht die website er al geweest zijn in het verleden, dan is deze al maanden niet meer actief. Wie zoekt op deze woorden zal ook niet snel iets vinden, behalve een loodgieter die adverteert via Google Adwords. Misschien geen goed idee om hier nu als loodgieter te staan? Want voor je het weet sta je bekend als één van die onbetrouwbare adressen?

h-wander
Wie dit intikt in Google ziet dat er een website bestaat met deze naam. Maar is dit ook het bedrijf dat onderzocht is door de Consumentenbond? Als ik de klachten via deze naam opzoek, kom ik terecht bij een heel ander internetadres. De eigenaar van dit bedrijf heet schijnbaar H Wander? In de klacht staat wel een ander compleet internetadres en wie hierop klikt, komt op een website terecht die duidelijk gemaakt is om bezoekers te lokken. Maar deze website scoort heel mager in Google! Dus lastig te vinden. De website h-wander.nl scoort alleen hoog in Google op ‘loodgieter Den Haag review’ en voor de rest alleen op enkele woorden met ‘broyeur’ erin! Op de woorden loodgieter en wc verstopt scoort deze website in het geheel niet.

ontstoppingsR-ss
Als ik hierop zoek vind ik niets. Waarschijnlijk gaat het hier om www.R-ss.nl. Dat haal ik tenminste uit de klachten die op het web gepost zijn in combinatie met deze naam. Geen website met een professionele uitstraling, maar dat zegt op zich niets. Er zijn voldoende van dit soort type websites van allemaal eerlijke ondernemers! Maar ook deze website is bijna onvindbaar via Google. Dus ook hier is geen sprake van een hoge positie.

erkende-loodgieter
Dit is een actieve website, eentje met een ’ ‘ tussen ‘erkende’ en ‘loodgieter’ en eentje zonder. Zo te zien is de website met het streepje tussen erkende en loodgieter het zwarte schaap. Je ziet dit wel vaker. Door een extra letter (bijvoorbeeld een veel voorkomende type fout) of een streepje in een domeinnaam te zetten probeert men bezoekers te trekken die de correcte domeinnaam niet weten of snel-slordig typen.

De website met het streepje in de domeinnaam is duidelijk bezig met het trekken van bezoekers. De gehele website bestaat eigenlijk, maar uit een paar webpagina’s! Iedere pagina heeft zijn eigen inhoud, maar van sommige pagina’s bestaan duizenden varianten. Zo is iedere pagina met daarin */verstoptafvoerrioolontstoppen(plaatsnaam)/ in de URL identiek, uitgezonderd de plaatsnaam en het telefoonnummer (doorschakel nummer)! In totaal heeft deze website meer dan 7000 pagina’s!
Op zich al een teken dat er iets niet klopt. Een website met zoveel pagina’s is iets voor Wikipedia, maar niet voor een eenvoudige loodgieter! Dit is een mooi voorbeeld van een ‘Black Hat’ website. Hoge posities in Google inderdaad, maar hoe lang nog?

de-jong-ontstopping
De website onder deze naam is zo knullig in elkaar gezet dat dit op zich al voldoende redenen moet zijn geen gebruik te willen maken van deze diensten. Verder is deze website via de gewone weg, dus niet via een betaalde advertentie in Google Adwords, onvindbaar.

Feiten.

  • Van bovenstaande bedrijven wordt alleen een naam genoemd, geen URL. Of die naam ook de domeinnaam is, waarmee deze bedrijven gevonden kunnen worden, is onduidelijk.
  • Wie zoekt via de namen, genoemd in dit bericht, zal maar één website tegenkomen, die op specifieke zoekwoorden, redelijk scoort in Google. De ander namen geven geen resultaten.
  • Zijn er malafide ondernemers met websites? Staan sommigen daarvan hoog in Google tussen de ‘normale zoekresultaten’ en niet alleen tussen de betaalde Google advertenties? Zeker. Een enkeling zal het misschien (kortdurend) ver schoppen, maar dat zal toch meer de uitzondering zijn dan de regel lijkt mij.

Conclusie.
De algemene stelling in dit bericht van de Consumentenbond dat, loodgietersbedrijven die hoog in de zoekresultaten van Google naar boven komen drijven beter kunt mijden, klopt dus niet.

zoom icon
Plan een ZOOM afspraak
menu