Design 'Uut' de Achterhoek
BLOG

Optimaliseren voor Google BERT?

Grafische voorstelling van gekleurde ringen tegen een zwarte achtergrond.
3
May
2020

Kunnen we SEO aan de wilgen hangen?

Eigenlijk is dit een vreemde gedachte. Want waarom wil je iets beter maken voor zoekmachines en niet voor mensen? De inhoud is tenslotte bestemd voor mensen en niet voor computers.

Simpel, omdat zoekmachines bepalen wat we te zien krijgen. Het algoritme bepaalt namelijk wat belangrijk is en getoond wordt. Niet een mens. Niet direct in ieder geval. Dus door het algoritme te begrijpen, zover dat al mogelijk is en deze te manipuleren krijgen we inhoud hoog in de ranking. Dat is tenminste de bedoeling.

Het algoritme gaat dus voor de mens. Simpel omdat het niet anders kan. Want wie moet anders al die miljoenen zoekopdrachten elke seconde beoordelen en verwerken? Mensen achter een scherm en toetsenbord? Dit zou niet alleen voor veel langere zoektijden zorgen, maar ook voor compleet onbetrouwbare resultaten. Want wat als degene die de zoekopdracht moet beoordelen geen idee heeft waar u het over hebt? Wordt er dan gegokt? Kortom, zonder algoritme geen zoekmachine.

Maar omdat het algoritme (nog) niet zo slim is en niet begrijpt wat mensen kunnen begrijpen, is er een mogelijkheid om het systeem te manipuleren. Dat komt aan de ene kant door het algoritme zelf, want mensen bepalen wat belangrijk is binnen dit algoritme en aan de andere kant de beperkingen van deze. Of er ooit een algoritme komt die ons helemaal ‘begrijpt’ is maar de vraag.  Want als er iets onlogisch is op deze aarde is het wel de mens.  Hoe dan ook, tot die tijd moeten we het doen met wat er is.      

En dat is BERT. Het probeert beter te begrijpen wat we bedoelen, wat onze intentie is als we iets intypen of inspreken in Google.

Voorlopig is BERT er alleen nog in het Engels en moet Google alle zeilen bijzetten om alles goed te laten verlopen. BERT is namelijk hard aan het leren en verbruikt daarbij zoveel energie en rekencapaciteit dat het voorlopig hierbij blijft. De Nederlandse zoekresultaten zullen dus nog even ongemoeid blijven, maar voor hoe lang? BERT is geen kant en klaar pakket, maar iets dat elke dag bijleert en dat in een tempo dat wij ons nauwelijks kunnen voorstellen.

Optimaliseren voor BERT is volgens mij dan ook verloren tijd. Dit algoritme is niet bij te houden en gaat bijna iedereen boven de pet. Of het echt een vooruitgang wordt is nog even afwachten. Want misschien is het systeem onderhand al zo slim dat het zijn eigen logica heeft ontwikkeld. En of deze logica ook in ons voordeel zal werken?  

Are Terminator times looming on the horizon?  

zoom icon
Plan een ZOOM afspraak
menu