vinger die naar een review sterretje wijst

Help, mijn sterren zijn weg

3
May
2020
update-
Leestijd ongeveer 0 minuten.

Waar gaat deze blog over?

Waar zijn ze gebleven?

Al gekeken of uw review sterren voor uw ‘local business’ of ‘organisatie’ nog weergegeven worden in ‘uitgebreide resultaten’ van Google Search? Goede kans dat ze verdwenen zijn. Er is namelijk een update geweest van de Google algoritme en die bevat strengere regels t.a.v. het vertonen van reviews in de uitgebreide resultaten van Google.

google uitgebreide resultaten voorbeeld
de review sterretjes

Hebt u een webshop met veel productreviews, dan valt u waarschijnlijk niet binnen deze nieuwe regels en blijven deze reviews gewoon zichtbaar! De praktijk zal uitwijzen of en hoe dit gaat uitpakken.  

Hoe zit dat nu precies?

Reviews, de 5 sterretjes die aangeven hoe tevreden klanten zijn met een dienst of product, kunnen door Google weergegeven worden in de ‘uitgebreide resultaten’. Bent u niet bekend met of wilt u meer weten over 'uitgebreide resultaten' lees dan de blog over deze ‘rich results’ op deze website.

Schema.org

Om reviews zichtbaar te krijgen in deze ‘uitgebreide resultaten’ moet u gebruik maken van de z.g. schema’s. Dit is een speciaal stukje code die Google precies vertelt wat de inhoud van een website is.

Kliks

Uit dataonderzoek blijkt dat zoekresultaten met veel oranje sterretjes meer bezoekers krijgen dan die zonder. Er wordt dus meer geklikt op zoekresultaten met een goede review. Zaak dus om deze positieve reviews in de zoekresultaten te krijgen!

Maar zoals het ging is het niet langer. Google zegt hierover;

Self-serving reviews aren't allowed for LocalBusiness and Organization (https://webmasters.googleblog.com/2019/09/making-review-rich-results-more-helpful.html)

Omdat reviews ook door website eigenaren zelf gegenereerd en op de website gezet kunnen worden, is Google van mening dat ze eigenlijk niet meer representatief zijn omdat ze vooral de belangen van de eigenaar van het bedrijf dienen en niet zozeer die van de bezoeker. Ook als deze reviews door een ‘derde partij’ aangeleverd en op de website geplaatst worden, zullen ze niet meer weergegeven worden! Het is maar dat u het weet.

Is dit het einde van alle reviews met sterretjes? Wie weet.

Samengevat

Wat in ieder geval niet meer te zien zal zijn in Googles ‘uitgebreide resultaten’ zijn de reviews van de schema’s ‘Local Buisiness’ en ‘Organisation’ en hun onderliggende schema’s (bron www.schema.org).

Google is van mening dat die reviews meer het eigenbelang van de website eigenaar dienen dan die van de bezoeker en daarom geen plaats meer verdienen in de 'uitgebreide resultaten'.  

Voor de goede orde, dit maakt schema’s niet opeens overbodig. Ze geven Google nog steeds de juiste info over de inhoud van uw website en zijn zinvol voor een correcte indexering. Alleen de reviews worden (in bepaalde gevallen) niet meer weergegeven.  

De reviews van de volgende schema’s worden vanaf 16 september 2019 niet meer weergegeven.

Local Buisiness

Organisation

FAQ

Blog overzicht