oude man met een zakhorloge in zijn hand

Oud moet je zijn

3
May
2020
update-
Leestijd ongeveer 0 minuten.

Waar gaat deze blog over?

Oude domeinen doen het beter!

Als een domein al een tijdje meegaat, scoort deze hoger in Google! Dat is de reden dat er belangstelling bestaat voor het overnemen van ‘oude’ domeinen. Het gaat hier dan om de overname van de naam, maar niet van de inhoud. Was dit wel zo, dan is er alleen sprake van overdracht van eigendom en dat is iets wat Google weinig tot niets zal interesseren.

Google: Of een domein pas een halfjaar bestaat, of al vele jaren meegaat is niet van belang. Dit heeft dus geen invloed op de positionering van de site!

De leeftijd van een domeinnaam, of waar die geregistreerd staat, is dus geen factor die van belang is. Wat is dan de reden dat hier toch aandacht voor bestaat? Een belangrijke factor voor positionering zijn het aantal links, op andere websites, die naar de website en zijn inhoud verwijzen. En dan gaat het niet zozeer om de hoeveelheid aan links, maar om de ‘kwaliteit’ van deze links.

Als een website het in het verleden dus goed heeft gedaan, zullen er veel ‘backlinks’ naar deze domein bestaan. Maar deze links zijn ontstaan, omdat de inhoud van de ‘oude’ website interessant, belangrijk of informatief was. Maar wat als dit wijzigt? Zullen al die 'backlinks' dan blijven bestaan? Waarschijnlijk niet. Want de bestaande links verwijzen naar iets wat niet meer bestaat. Of er (veel) nieuwe 'backlinks' voor in de plaats komen, is afhankelijk van de nieuwe inhoud.

Omdat de invloed van 'backlinks' op de positionering altijd wat tijd in beslag neemt, zal het positioneringseffect altijd wat achter lopen. Er kan dus een kortstondig positief effect bestaan, maar dat zal meestal niet lang duren. Wie dus op zoek gaat naar een ‘oude’ domeinnaam om daar voordeel uit te halen t.a.v. de positionering, zal daar meestal, maar kort van kunnen genieten.

Daarnaast zijn er genoeg voorbeelden van nieuwe domeinnamen die het direct goed doen vanwege de hoogwaardige, betrouwbare en informatieve inhoud. Het overnemen van een naam, alleen voor de positionering, lijkt mij dan ook weggegooid geld. Geld dat beter besteed kan worden aan de inhoud van de website.

Zoekwoorden in de domeinnaam zijn belangrijk?

Wat betekent dit nu? Stel u wilt stoelen gaan verkopen en kunt de domeinnaam www.stoelen.nl registreren. Is dit dan verstandig of maakt het niet uit? In het verleden, tot de Google EMD-update in 2012, was dit een gewilde tactiek om website hoog te laten scoren.

Het feit dat een exact zoekwoord (zoals stoelen in dit voorbeeld) in de domeinnaam garant stond voor een goede positionering ligt echter ver achter ons. Er was een hele industrie ontstaan rond het registreren en verkopen van dit soort domeinnamen. Er ontstonden daardoor een hele reeks aan websites van lage kwaliteit die alleen hoog scoorden vanwege de domeinnaam. Dit was en is tegen Googles eis dat websites alleen hoog scoren als de inhoud interessant, informatief en betrouwbaar is voor bezoekers.

Dat was dus afgelopen na de update van het algoritme in 2012. Er zijn natuurlijk voordelen aan een domeinnaam die de lading dekt. Omdat het zoekwoord al in de domeinnaam staat en daarom vermeld wordt in de zoekresultaten, maakt dit zoekers gelijk duidelijk waar de website over gaat. Dit kan leiden tot meer clicks, maar als de website die ze vervolgens te zien krijgen, niet datgene is wat ze kunnen-mogen verwachten, dan levert dat weinig op.

Kunt u zo’n domein registreren, dan is er geen reden dit niet te doen. De vraag is of u er extra geld voor moet betalen vanwege de vermeende voordelen?

Dan is het antwoord, nee!

FAQ

Blog overzicht