grafiek op een computer scherm

Schrijven voor Google?

18
Mar
2021
update-
2
Apr
2023
Leestijd ongeveer 0 minuten.

Waar gaat deze blog over?

Een van de grootste misverstanden over zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het feit dat veel ondernemers denken dat SEO een tijdelijk project is. Iets wat je opstart, uitvoert en dan weer in de kast kunt stoppen. Niets is echter minder waar. Wil je serieus aan de gang met SEO, dan moet het een natuurlijk deel gaan uitmaken van je bedrijfsvoering. Wat bedoel ik daarmee?

Vraag één is altijd: waarom kopen klanten bij jou en niet bij je concurrent? Vraag twee: welke vraag of probleem los jij beter op voor je klanten dan al je concurrenten? Weet je het antwoord op deze vragen en maken deze onderdeel uit van je dagelijks handelen, dan is SEO al voor de helft gedaan. Het enige wat je nu nog moet doen, is dit met de buitenwereld, die jullie nog niet kent, communiceren. En dat is alles. Vergeet al die 'slimme' trucjes en vertrouw niemand die je zegt dat hij/zij zonder jouw hulp of inzet de SEO van je bedrijf wel eens even een flinke boost zal geven. Want de enige boost die hier vermoedelijk zal plaatsvinden, is die van de verdiensten van deze persoon.

SEO is nogmaals geen projectje dat je 'even' doet. Het is een continu bezig zijn met het verbeteren van je dienstverlening naar de klant toe. Het enige verschil met SEO is dat je dit nu via bepaalde kanalen gaat communiceren met de buitenwereld, zodat die nu ook weten wie je bent en waar je mee bezig bent.

persoon met houten puzzelblok
Het is soms een hele puzzel

Het is soms een hele puzzel. Een SEO-specialist is namelijk geen specialist op jouw gebied. Het kan zijn dat hij/zij de branche waarin je actief bent een beetje kent, maar jij bent de specialist en zonder jouw kennis en inbreng komt een SEO-specialist niet erg ver. Het is dus van belang dat er een goede samenwerking ontstaat tussen diegene (jij) die de kennis bezit en diegene die deze kennis kan vertalen (SEO-specialist) naar de buitenwereld. Alleen gezamenlijk gaat dit namelijk lukken. Heb je hier geen tijd voor of geen zin in, dan is mijn advies: 'begin er niet aan'. Het is weggegooid geld.

Een mooi voorbeeld is een bedrijf dat helemaal niets deed aan SEO, maar wel heel goed gevonden werd vanwege hun uitstekende dienstverlening en goede producten. Dit bedrijf verkocht zich als het ware zelf en dat werd door Google beloond met een hoge plek op de lijst voor bepaalde zoekwoorden. Zonder SEO.

Mijn algemeen advies over SEO is dan ook: 'vergeet Google en denk aan uw klanten'. Zorg dat uw klanten u gaan waarderen en tevreden zijn, dan volgt Google automatisch.

FAQ

Blog overzicht